fredag 24 juni 2016

Mintbrownies med färskost

Här kommer ett tillbakakast på nästan ett halvt år, nämligen mintbrowniesen jag bakade då jag firade min födelsedag tidigare i år. Mycket stolt kan jag skriva att receptet är själv komponerat, med inspirerande inslag från lite här och lite där.


Ingredienser, browniebottnen:
150 g smör
100 g hushållschoklad
2 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl

Smält smöret och chokladen tillsammans på låg värme. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda smeten jämn. Bred till sist ut smeten i en ugnsform på ca 20x30 cm.


Ingredienser, mintfyllningen:
200 g naturell färskost
1 ägg
½ dl socker
1-2 tsk mintarom
1 påse franska pastiller

Blanda samman samtliga ingredienser bortsett från de franska pastillerna. Klicka ut medelstora klickar av fyllningen här och där på browniesmeten, och bilda ett marmorerat mönster genom att med hjälp av en kniv dra ut klickarna i browniesmeten.

Krossa de franska pastillerna, lättast och snyggast med hjälp av en vass kniv. Strö ut hälften av de krossade pastillerna över browniesmeten, spara resten för framtida behov, till exempel dekoration efter att browniesen kommit ur ugnen.

Grädda browniesen i 200°C i ungefär 30 minuter.


Om du hör till den vänskapliga familjen av mintchoklad-kombinationsälskaren är detta något för dig; som vanliga brownies men bättre. Om du däremot hör till den tandkrämssmaksskyende delen av befolkningen är dessa brownies kanske inget för dig, men då kan du istället klicka fram apelsinvarianten.

2 kommentarer:

  1. Hej Sara! För det första vill jag tacka dig för att du driver en så fantastiskt fin blogg! Synd att du inte har skrivit några inlägg på länge, men man förstår ju att du vid sidan om studierna inte hinner ägna så mycket tid åt bakning. Ifall du tänker fortsätta med bloggen har jag ett önskemål; kunde du tänka dig ta specialdieter mera i beaktan (helst vegan och glutenfri, samt gärna också nötfri) när du postar recept? Det skulle jag verkligen uppskatta! Ha en skön sommar!

    SvaraRadera