söndag 24 maj 2015

Skedkakor

Fick en fråga om vad som kunde vara något att baka till sin studentfest, varvid jag kom att tänka på att jag ju faktiskt i lager har en hög foton på dessa skedkakor som jag bakade för en god stund sedan. Receptet (som jag kom att modifiera en gnutta) hittade jag hos Suklaapossu.



En ny tanke som kom mig an i och med infogandet av Populärt denna vecka-gadgeten här på högra sidan var att börja inläggen med en färdig bild av bakverken; då kommer den lilla bilden ni kan se i högra kanten att visa en färdig godhet istället för till exempel ett paket smör... Om man är fördomsfull kan man också genast vid anblicken av bilden bestämma sig om man är intresserad av att läsa recceptet eller ej. 

Ingredienser (ca 60 halvor):
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
3,75 dl vetemjöl
1 tsk matsoda

Smält smöret, och tillsätt sockret. Låt blandningen svalna och blanda sinsemellan de torra ingredienserna. Tillsätt dem i smeten, och blanda om.


Plocka sedan fram en vanlig tesked, och forma kakorna genom att trycka en lagom stor klump deg fast i skeden. Ta bort överloppsdegen som kommer över skedens kanter, och placera sedan ut den formade degklumpen på en plåt.


Grädda i 175° C i 12-15 minuter, det vill säga tills kakorna fått en gnutta färg.

Till sist kommer den snäppet klottigare delen. Strö ut en lagom stor mängd socker i en tallrik. Tryck ner kakornas konvexa sida i sockret, så att sockret fastnar i kakan, eller kexet kan man väl kalla det också. Bred ut ett lager sylt på kexets flata sida (här använde jag hallon- och äppelsylt), och tryck sedan fast ett annat kex på syltlagret. Det kan löna sig att vara ganska snål med sylten, för att den inte ska tryckas ut mellan kexen och rinna och ha sig.


Även om min föruppfattning om skedkakorna var att dom är torra, tantiga och smaklösa så blev jag ändå väldigt positivt överraskad av dessa. De var inte det minsta torra, utan just passligt mumsiga. Samtidigt bidrog även farinsockret med en liten men mycket god smaknyans i dem. Prova, kanske redan till lördagens studentkalas!

2 kommentarer:

  1. domhä sku ja kunna testa !!!! va säger du blir dom snabbt "torra" alltså ska man helst baka dom dagen innan elr klarar dom förvarning i några dagar utan att smaken ändras?:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeps dom håller nog några dagars förvaring, ja sku nog säga att man helt bra kan laga dom färdit ren på onsdan! FÖrvaring i lufttät burk i rumstemperatur borde gå finfint! :)

      Radera