tisdag 27 januari 2015

Kvargbullar

Som ni kanske minns från tidigare så har abiturienterna i vår skola som vana att bruka ordna abicafé två gånger i veckan, där vi säljer bakverk till förmån för oss själva. En vecka om året är dock alltd helgat åt språkcafér, och även om jag ursprungligtvis själv till mitt yttersta försökte undvika att bli involverad i det här med språkcafér (eftersom jag börjar inse att det faktiskt börjar vara dags att börja läsa på riktigt nu), så lyckades Annika ändå till sist övertala mig att baka till det ryska cafét, på villkoret att jag inte själv behöver sitta och sälja de arma bakverken.

Det första jag tänkte på när jag insåg att jag faktiskt ska baka till det ryska språkcafét var definitivt inte kvargbullar. Snarare kretsade mina tankar kring pavlova, blinier, konstiga köttpiråger och vodka-shottar. Kvargbullar var ändå vad jag efter en viss mängd googlande fastnade vid, eftersom allt som innehåller kvarg tydligen ska vara ryskt. Till bullarna använde jag samma recept som här, medan idén till fyllningen kom härifrån.

Ingredienser:
5 dl mjölk
2 ps torrjäst
100-150 g margarin
½ tsk salt
1 ½ dl socker
½ msk kardemumma
1,7-1,8 dl vetemjöl

Värm mjölken tills den är ungefär 45°C varm. Blanda torrjästen i några deciliter mjöl. Blanda saltet, sockret och kardemumman i den varma mjölken. Börja hälla i vetemjölet (till att börja med blandninen med torrjäst och sedan riktigt rent mjöl) samtidigt som du blandar och senare knådar.

Knåda in ägget i degen när konsistensen börjar vara så där relativt fast. Tillsätt mjöl tills degen är fast och oklibbig, tillsätt sedan ännu margarinet, vilket du också knådar in ordentligt. Täck degen med en bakduk, låt jäsa på en varm och mysig plats i ungefär en timme.

Fyllningen:
250 g kvarg
1 dl vispgrädde
2 ägg
det rivna skalet av en citron
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda helt enkelt samman alla ingredienser. Rulla ut bullar ur bulldegen, och placera dem på en plåt. Tryck med valfritt redskap (eller helt enkelt med fingrarna) ut en stor grop i mitten av varje bulle, och fyll gropen med kvargblandningen. Pensla kanterna på bullarna med ännu ett ägg.

Den citrus-aktiga fyllningen i sällskap av en skallig citron.
Ytterligare lite större gropar lär inte vara till skada.
Grädda sedan i 225° i ungefär 7 min. Noterat: när det gäller bullar lönar det sig inte att använda varmluftsfunktionen i ugnen, såvida inte mellanrummen mellan bullarna är alldeles löjligt stora.

Inte allt för smickrande bild, men det huvudsaken var väl att bullarna gick åt ;)
Till sist vill ni kanske höra kommentarer om de s.k. ватрушка-bullarna. "Jätte-goda, förutom då den där kvargen", fick jag höra. Tolkas hur det tolkas vill; själv tycket jag att den svagt citrussmakande kvargen var det enda som gav bullarna lite smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar