fredag 26 september 2014

Spenatplättar

Hej igen vänner! Bakhörnan har nu mer elle mindre levt på tidsinställda inlägg den senaste månaden. Kanske märkte ni av det, kanske inte. Jag lovade att bakhörnan idag skulle uppnå sin forna strålning och glans, vilket innebär att ni nu ska få ett - hör och häpna - nytt recept, samt att jag ska överösa er med onödiga och alldeles för torrt sarkastiska livsvisdomar. Så roligt att vara tillbaka!

Jag vill börja med att gå med i klubben av dem som nu tänker släppa all skolstress (nå inte riktigt, fysik ju!!!). Idag är det 132 dagar till mitt följande studentexamensprov. Jag har under de senaste veckorna skrivit hundratals sidor handskriven text, och har alldeles otroligt ont i de tre skriv-fingrarna. Jag börjar sakta men säkert förhålla mig ganska positivt gentemot elektroniseringen av studentexamen. Idag har jag också klickat in mig på beskrivningar av goda svar-sidan, ångrat mig, och snabbt stängt fliken. Dessutom har jag ätit så mycket godis att jag mår illa vid blotta tanken på till exempel kex.

För några veckor sedan var säsongen inne för spenat. Spenat är bra för musklerna, säger dom. Därför bestämde jag mig för några veckor sedan, då jag inte ännu visste vad jag hade framför mig, för att steka spenatplättar. Receptet hittade jag här.

Ingredienser:
250 g färsk spenat
2 ägg
5 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 msk smält smör
1 tsk salt
en gnutta vitpeppar
en lite mindre gnutta malen muskotnöt

Jag levde i den falska tron om att det växte spenat i mammas trädgård, men det visade sig att så inte var fallet. Därav blev jag tvungen att köpa spenaten. Riktigt så där i affären.

Så här så spenaten ut sedan, med ett äppel från den egna gården i bakgrunden.
Börja med att klippa spenaten i mindre bitar på den varma stekpannan, och stek den så att den blir ihopkrumpen och löllig.

Stek i rikliga mängder fett förstås. 
Ihopkrumpen, slemmig och löllig.
Häll sedan den stekta spenaten i en skål tillsammans med alla andra ingredienser. Plocka fram stavmixern, och mixa för hela hjärtats fröjd. Låt smeten stå och dra i 30 minuter.

Ser lite ut som spenatsoppa, men det är ju inte spenatsoppa på riktigt!
Häll sedan lämpliga mängder smet på den varma och smörade stekpannan, och stek plättarna. Jag hade planerat att laga sånadana söta små plättar, men jag blev så rädd för hur vår små plättars-panna såg ut att jag bestämde mig för stora plättar istället. Och de blev riktigt goda, de också!

Servera tillsammans med lingonsylt.
Slutligen vill jag berätta att vi har fått en ny ugn. Den är riktigt modern och fin (inte dock en induktionsspis), och den är så ren att man kan se vad det är man har i ugnen utan att öppna luckan!

4 kommentarer:

  1. Iallafall övar du modersmål hela tiden med din finurliga språkanvändning här på rumphörnan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tackelipackeli, de e så rolit att skriva här igen! :D

      Radera
  2. Uuu låter som en ganska fancy ugn ;)

    SvaraRadera