måndag 7 april 2014

Brookies

Noh. Nu är det ju så, att det här är en bakningsblogg, och inte en blogg där jag får öppna mitt hjärta och berätta om varje kommervenk som jag upplevt under dagen. Med risk för att detta blir ett i raden av alla provveckan är slut-jag tänker konvertera till en zombie under veckoslutet-inlägg, så måstemåstemåste jag ändå nu få dela med mig av mitt euforiska tillstånd.

Jag målar upp en liten bakgrund med att upplysa er om att jag har läst som aldrig förr. Jag är en smart tös och så, men det här vissa ena ämnet har jag aldrig haft det här vissa ena numret i. Så har jag gått som på heta stenar hela veckan, och antagligen drivit alla som spenderat tid i min närhet till vansinne. Gråtit över löjliga fel i enkla uppgifter, refererat exakt hur mycket jag har läst, analyserat Gauss-kurvor och i allmänhet varit lättretlig, sur och tvär. Nu har jag dock fått provet framför mig, refererat lite till hur mycket jag läst, gråtit glädje-tårar istället (fast jag är en tuffis så jag gråter inte) och hållit reda på att ingen har gått miste om att notera den här ena vissa siffran i det här ena vissa ämnet. Och ja, jag tänker faktiskt hänga upp provet på min vägg och beundra det varje dag. Så mycket betydde det.

Bakningen då? Trendig som jag är, så tog jag mig nu an detta nya trendiga påhitt, brookies. Blandning av brownies och cookies, mjukt under och knaprigt på ytan. Flottigt som bara den, och rekommenderas att förtäras i början av provveckan och inte i slutet av den. Helt brutalt har jag använt samma recept som tv-kändisen på denna blogg.

Brownies:
150 g smör
125 g choklad
2 ½ dl socker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakaopulver
1 tsk bakpulver

Smält smöret, chokladen och sockret tillsammans i en kastrull. Kemi-nörden inom mig ber här om att få påpeka att sockret inte smälter, det löses upp. Ta kastrullen av kokplattan när dess innehåll är en jämn och fin smet.

Tillsätt ett ägg i taget i smeten, vispa i dem ordentligt.

Blanda vetemjölet, kakaopulvret och bakpulvret sinsemellan, tillsätt dem i smeten och blanda. Bred ut den färdiga brownies-smeten i en ugnsform på ungefär 25x25 cm.

Cookies:
100 g smör (jag följde mitt rebelliska lynne och använde margarin...)
½ dl socker
1 dl farinsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk matsoda
100 g krossad choklad

Vispa sockret och margarinet pösigt. Tillsätt ägget och vispa lite till.

Blanda de torra ingredienserna, det vill säga vetemjölet och sodan, sinsemellan, och blanda ner dem i smeten. Blanda i också den krossade chokladen.

Klicka ut större eller mindre klickar av cookie-degen på brownies-smeten. Grädda i 175 Celsius-grader i 20-25 minuter. Låt brownien vara lite löllig, klibbig och mjuk ännu nör du tar ut den ur ugnen.

Större klickar.
Med glass och strössel.
Mjukt, knaprigt och kallt.
Så vänner, var välsignade, så ses vi igen nästa gång.

5 kommentarer:

  1. Oi hitsi, du måst ta ti skolan (om de finns kvar ;) Ja ha villa testa dedä hu länge som helst men ja ha int orka laga... :D

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera