tisdag 1 oktober 2013

Focaccia

Istället för att fördjupa mig in i geografins värld, så har jag idag i receptväg rört mig en sisådär 2000 km söderut. Focaccia är dagens recept - det ursprungliga receptet hittade jag här, nedan finns receptet i en lite redigerad form.

Degen:
4 dl vatten
2 påsar torrjäst
2 tsk salt
1 tsk socker
7-8 dl vetemjöl (blandade också i lite semlemjöl)
4 msk olivolja

Kryddor:
2 msk olivolja
timjam
rosmarin
oliver
små tomater

7-8 dl vetemjöl

Torrjästen

Ingen produktplacering här inte!
Börja med att värma upp 4 dl vatten till 42 grader, torrjästen ska ha det lite varmare än vanlig jäst. Jag har för mig att den ska blandas ihop med de torra ingredienserna i det här fallet, men jag hällde glatt den rakt i det varma vattnet, och bra funkade det ändå. Tillsätt sedan även saltet och sockret.

Ta sedan de första 4 msk av olivoljan samt ungefär hälften av mjölet, och tillsätt även dem i smeten.

Blanda med resten av mjölet samtidigt som du knådar degen, knåda i ungefär 10 minuter. Degen får förbli rätt så lös, det vill säga den ska fastna i händerna och vara sådär äckligt klibbig. 
TIPS: Knåda med bara ena handen, så kan du med den andra handen sedan hålla i kameran/en trägaffel/en sked/ett decilitermått utan att klibba ner allt.

I bakgrunden tomater från den egna blombänken ;)
Täck sedan degbunken med en kökshandduk, och låt jäsa i ungefär 20 minuter.

Märk den charmiga kökshanduken...

Efter 20 minuter.
Ta fram en ugnsform (minst 20x30cm) medan degen jäser, och täck den med bakplåtspapper. När degen har jäst klart är det bara att hälla ner den i formen. Ta sedan de resterande två matskedarna av olivoljan, och pensla degen med den. Låt jäsa igen, nu ungefär 30 minuter (denna gång dock utan kökshandduk, på grund av olivoljan).

Penslat.
Under tiden som degen igen jäser kan man färdigt skära oliverna och de små tomaterna i bitar baserade på sin egen smak - själv tycker jag skivor är ganska passligt.

När degen än en gång har jäst är då stunden inne för kryddorna. Timjam, rosmarin, tomater och oliver har jag alltså använt, fritt fram för att justera enligt sin egen smak!

Timjam, rosmarin, tomater, oliver.
Grädda i 225 °C i 20-25 minuter, tills focaccian blivit så där vacker gyllenbrun på ytan.

Vackert gyllenbrun.
Buon appetito!

2 kommentarer: