torsdag 26 september 2013

Ugglas frasgodis

Jag fortsätter i samma Kellogg's-tema som hoppeligen påbörjades på måndagen (beroende på hur bra jag förstod mig på det här med tidsinställda inlägg). Ugglas frasgodis är något jag fick receptet till i förskolan, jag gissar att det är kopierat från en Nalle Puh-receptbok. Supergott är godiset i alla fall!

Vad som behövs är:
50 g smör
50 g (lite under 1 dl) florsocker
75 g (3-4 dl) cornflakes
2 msk sirap (i receptet står det ljus sirap, men mörk fungerar lika bra)
1 msk kakaopulver

Florsocker, kakao, smör 

Sirap.
Blanda alltså ihop allt utom cornflakesen, och sätt på spisen, återigen på låg värme.

Låt smälta till en jämn och fin smet
Ta nu bort kastrullen från spisen, och häll i cornflakesen. Mängden som behövs kan variera, men häll i så pass mycket att alla flakesen någotlunda bra täcks av smeten.


Flakesen täcks någotlunda bra.
Ta sedan en sked, och sätt en klick av blandningen i varje muffinsform (av de 16 formar som du tidigare färdigt placerat ut). Observera hur fina ljusröda sebra-ränder mina muffinsformar pryds av.

Liten klick + ljusröda sebra-ränder.

Färdigt.
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar